Save a tree – hit the snow!

Reglemente

För samtliga grenar gäller att man har dödmansgrepp monterat som man kan fästa i jackan eller byxan. Detta då det har visat sig att om man har dödmansgreppet om handleden kan det glida av vid ett tillbud.

Maskinerna får inte vara trimmade med vassare kammar, ändrade cylindervolymer, turbo, lustgas mm.

Endast sk. chiptrim, avgastrim och variatorkit är godkänt.

Gällande däck är det valfritt dock INGA dubb.

Minst godkänd hjälm och ryggskydd är också ett baskrav. Gärna både bröst, arm och benskydd är att rekommendera.

Inför tävlingarna / racen kan utandningsprov komma att utföras då vi kör med 0 promille tolerans.

1 timme innan första tävlingen på dagen skall maskinerna besiktas och får därefter inte köras före start utan skall ställas upp i Parc Farme!

Snow Mud Racet kommer köras som en utslagstävling där 4 och 4 startar samtidigt. Vi kör två varv och byter startfält 3 gånger för att alla skall få samma förutsättningar. De två bästa går sen vidare i en stege tills vi har en finalgrupp om 4 förare kvar.

I finalen kör vi 5 varv och bäste man vinner. Startspåret lottas ut.

Vi delar in oss i två klasser. Eliten som kör på maskiner i storleken 551 – 1000cc oavsett antal cylindrar. samt en Maxi klass där vi kör med maskiner upp till 550cc.

I parallell tävlingen utmanar vi varandra 2 och 2. Den snabbaste går vidare tills endast 2 förare återstår i en final. Vi delar också här in oss i Elite och Maxi klasser.

I först till toppen gäller bäst tid på två försök. Klassindelning som ovan.

I bonustävlingen gäller det att komma så långt som möjligt  mer än så berättar vi inte 😉

Har jag missat något, eller har du synpunkter på reglementet? Tveka då inte att maila rolf.atterling@hotmail.com

Lämna en kommentar